Veelgestelde vragen over de Antonius app door leerlingen

Algemene vragen

Wat is de Antonius app?
De Antonius app is een schoolbreed communicatiemiddel. Via deze app blijf je up-to-date van al het nieuws in en rondom school, kan je je vragen kwijt en ontvang je belangrijke berichten en formulieren van o.a. tutoren en de administratie.

Op welke apparaten kan ik de app installeren?
Je kan de app installeren op je smartphone (iPhone of Android-smartphone) of tablet (iPad of Android-tablet). Als je de app (nog) niet hebt geïnstalleerd, krijg je de berichten en formulieren die door de school en mentor naar je worden verstuurd gewoon in je schoolmail. Je krijgt dan echter niet de nieuwsberichten van de school te zien.

Kan ik de app op meerdere apparaten gebruiken?
Zeker! Als je de app ook op een ander apparaat wilt installeren, bijv. op je tablet, dan kan je gewoon inloggen met hetzelfde e-mailadres. Alle notificaties komen op beide apparaten aan en de berichten en formulieren worden automatisch gesynchroniseerd.

Wat kunnen mijn ouders met de Antonius app?
Je ouder(s) wordt/worden door de school uitgenodigd om de app te installeren. Zij kunnen ook het nieuws volgen, communiceren met de tutor en school en daarnaast formulieren invullen en oudergesprekken inplannen.

Hoe open ik een PDF-bestand?
Als je een PDF-bestand niet kunt openen via de app zelf, kan je de link ingedrukt houden om het linkadres te kopiëren. Als je dit linkadres vervolgens plakt in een internetbrowser (bijv. Chrome of Firefox) kun je het PDF-bestand zien.

 

Inloggen

Hoe kan ik inloggen?

We koppelen je account aan je school-emailadres. Als je inlogt op de app, bevestig je dat je toegang hebt tot dat e-mailadres: je vult het adres in en ontvangt direct een mail met een link waarop je moet klikken. Zo heb je één wachtwoord minder!

Heb je de e-mail om in te loggen niet gekregen? Kijk voor de zekerheid in je Ongewenst/Spam map.

Mijn e-mailadres wordt niet herkend. Wat nu?
Je wordt voor de app uitgenodigd op je school-emailadres dat bekend is bij de schooladministratie. De uitnodiging voor de app ontvang je per e-mail. Heb je deze uitnodiging nog niet gehad? Dan kan je ook nog niet op de app inloggen. Vraag dan na bij de schooladministratie wanneer je deze uitnodiging ontvangt.

Heb je de uitnodiging wel gehad, maar kan je nog steeds niet inloggen? Kijk voor de zekerheid of het e-mailadres goed is gespeld.

Ik kan via mijn smartphone/tablet niet bij mijn e-mail. Wat nu?
Geen zorgen, je kan de e-mail ook op een ander device openen. Zolang je de app op je smartphone/tablet open houdt, word je gewoon ingelogd als je op de link in de e-mail klikt. Vanaf welk device dan ook. Elke keer dat je probeert in te loggen, wordt er een nieuwe e-mail gestuurd.

Hoe kan ik uitloggen?
Onder het tabblad 'Instellingen' in de app, zie je rechtsboven een slotje. Als je daarop tikt word je uitgelogd.

 

 

Communicatie

Hoe contacteer ik de school?
Via de app: Ga naar het 'Berichten' tabblad, en klik op het icoon rechtsboven. Je kunt vervolgens kiezen of je de tutor of de schooladministratie een bericht wil sturen.

Met wie kan ik contact opnemen via de app?
Via de app heb je contact met je tutor en kan je vragen stellen aan de centrale contactpersoon van de school over praktische zaken. De tutor kan eventueel ook een groepsgesprek aanmaken met je klas. Eventueel zijn er ook andere contactpersonen beschikbaar (bijv. een leerjaarcoördinator of decaan), als de school deze aan je heeft toegewezen. Contact met vakdocenten gaat via Teams of mail.

Om een gesprek te starten via de app, ga je naar het derde tabblad (Inbox). Hier vind je rechtsboven een icoontje waarmee je een nieuw gesprek start.

Waarom kan ik geen gesprekken met andere leerlingen starten?
De app is bedoeld om het contact tussen de school, tutor en ouders/leerlingen te versimpelen.

Hoe archiveer ik een bericht?
Je archiveert een bericht door naar links te swipen in de inbox of door in het bericht op het 'archiveer'-icoontje rechtsboven te tikken.

Als een medewerker van de school een gesprek archiveert, kan je daar later niet meer op reageren. Wil je alsnog een bericht sturen, dan moet je een nieuw gesprek beginnen.

Hoe kan ik mijn antwoord op een formulier wijzigen?
Als je een formulier of afsprakenplanner hebt ingevuld, kan je deze zelf niet meer wijzigen. Wel kan je de verzender een bericht sturen om te vragen je reactie aan te passen. Dat kan snel door in het formulier op het '...' icoontje rechtsboven te tikken en de optie 'Verzender contacteren' te kiezen.

 

 

Berichtgeving

Ik ontvang een notificatie, maar zie het bericht niet terug in de app?
Soms kan het zo zijn dat je wel een notificatie ontvangt van een bericht, maar dat je deze niet kan openen of niet terug ziet in de app. Wat nu?

Je kan dan het beste de app even helemaal afsluiten en opnieuw openen. Ga naar Berichten, trek het scherm naar onder om de berichten te verversen en wacht even. Zie je het bericht nog steeds niet? Log dan uit via het slot-icoontje in het laatste tabje en log opnieuw in. Daarna zal de app al je berichten weer synchroniseren, dit kan eventjes duren.

Hoe werkt het "snoozen" van notificaties?
Via Notificaties (onder Instellingen) kan je aangeven op welke dagen en/of tijden je geen notificaties wil ontvangen. Heb je ingevuld dat je de hele dag geen notificaties wil ontvangen? Deze komen dan de volgende ochtend pas aan.

Waarom ontvang ik e-mails van bepaalde berichten en formulieren?
Je krijgt automatisch een reminder als je de app al een tijdje niet hebt gebruikt of een bericht niet hebt gezien. Zo zorgen we ervoor dat je als leerling niks mist. Ook als de school ervoor kiest een 'Belangrijk bericht' uit te sturen, ontvang je deze met pushnotificatie in de app én per e-mail.

De e-mails van de Antonius app komen in mijn spambox, wat nu?
Hoe vervelend het ook is, het komt wel eens voor dat de e-mails van de Antonius app in de Ongewenst/Spam map terecht komen. Dit komt omdat er vanuit de Antonius app automatische e-mails worden verstuurd. Als je deze e-mails markeert als 'geen spam', voorkom je dat dit in de toekomst nog eens gebeurt.

Ik ontvang geen notificaties, wat nu?
Dit kan aan een aantal zaken liggen. Onder 'Notificaties' in de app kun je je notificaties testen. Helpt dat niet, check dan eerst de instellingen van je telefoon of tablet.

Op iPhone/iPad: ga naar de Instellingen app, tik op Berichtgeving, tik op Antonius app, en zorg dat 'Sta berichtgeving' toe ingeschakeld is, en dat meldingen weergegeven worden in het Berichtencentrum.

Op Android: ga naar het onderdeel Meldingen in de Instellingen app, zoek Hoy, en zorg dat zowel 'Meldingen weergeven' als 'Berichten' ingeschakeld zijn.

 

 

Profiel

Hoe wordt mijn privacy gewaarborgd?
We onderschrijven het privacy convenant dat o.a. door de VO-raad, PO-Raad en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is opgesteld. Dat betekent dat wij onder andere de daarin gestelde veiligheidsmaatregelen implementeren. Derde partijen krijgen nooit toegang tot deze gegevens.