Veelgestelde vragen over de Antonius app door ouders

Algemeen

Op welke apparaten kan ik de app installeren?
U kunt de app installeren op uw smartphone (iPhone of Android-smartphone) of tablet (iPad of Android-tablet). Als u de app (nog) niet hebt geïnstalleerd, krijgt u de berichten en acties die door de school en tutor naar u worden verstuurd gewoon per e-mail. De acties zijn ook via e-mail in te vullen en komen bij de school/tutor aan in de app. U krijgt dan echter niet de nieuwsberichten van de school te zien.
 
Kan ik de app op meerdere apparaten gebruiken?
Zeker! Als u de app ook op een ander apparaat wilt installeren, bijv. op uw tablet of smartphone van uw partner, dan kunt u gewoon inloggen met hetzelfde e-mailadres. Alle notificaties komen op beide apparaten aan en de berichten en acties worden automatisch gesynchroniseerd.
 
Hoe open ik een PDF-bestand?
Als u een PDF-bestand niet kunt openen via de app zelf, kunt u de link ingedrukt houden om het linkadres te kopiëren. Als u dit linkadres vervolgens plakt in een internetbrowser (bijv. Chrome of Firefox) kunt u het PDF-bestand zien.
 

Inloggen

Hoe kan ik inloggen?
We koppelen uw account aan uw e-mailadres uit de schooladministratie. Als u inlogt op de app, bevestigt u dat u toegang hebt tot dat e-mailadres: u vult het adres in en ontvangt direct een mail met een link waarop u moet klikken. Zo heeft u één wachtwoord minder! Heeft u de e-mail om in te loggen niet gekregen? Kijk voor de zekerheid in uw Ongewenst/Spam map.
 
Ik kan via mijn smartphone/tablet niet bij mijn e-mail. Wat nu?
Geen zorgen, u kunt de e-mail ook op een ander device openen. Zolang u de app op uw smartphone/tablet open houdt, wordt u gewoon ingelogd als u op de link in de e-mail klikt. Vanaf welk device dan ook. Elke keer dat u probeert in te loggen, wordt er een nieuwe e-mail gestuurd.
 
Hoe kan ik uitloggen?
Onder het tabblad 'Instellingen' in de app, ziet u rechtsboven een slotje. Als u daarop tikt wordt u uitgelogd.
 

Communicatie

Hoe contacteer ik de school?
De school contacteren kan op verschillende manieren:
Via de Antonius app: Ga naar het 'Berichten' tabblad, en klik op het icoon rechtsboven. U kunt vervolgens kiezen of u de tutor van uw kind of de schooladministratie een bericht wilt sturen.
 
Met wie kan ik contact opnemen via de app?
Via de app heeft u contact met de tutor(en) van uw kind(eren) en kunt u vragen stellen aan de centrale contactpersoon van de school over praktische zaken. Om een gesprek te starten via de app, gaat u naar het derde tabblad (Inbox). Hier vindt u rechtsboven een icoontje waarmee u een nieuw gesprek start.
 
Hoe archiveer ik een bericht?
U archiveert een bericht door naar links te swipen in de inbox of door in het bericht op het 'archiveer'-icoontje rechtsboven te tikken. Als een medewerker van de school een gesprek archiveert, kunt u daar later niet meer op reageren. Wilt u alsnog een bericht sturen, dan kunt u een nieuw gesprek beginnen.
 
Hoe kan ik mijn antwoord op een actie wijzigen?
Als u een formulier of afsprakenplanner hebt ingevuld, kunt u deze zelf niet meer wijzigen. Wel kan je de verzender een bericht sturen om te vragen uw reactie aan te passen. Dat kan snel door in de actie op het '...' icoontje rechtsboven te tikken en de optie 'Verzender contacteren' te kiezen.
 

Berichtgeving

Ik ontvang een notificatie, maar zie het bericht niet terug in de app?
Soms kan het zo zijn dat u wel een notificatie ontvangt van een bericht, maar dat u deze niet kan openen of niet terug ziet in de app. Je kunt dan het beste de app even helemaal afsluiten en opnieuw openen. Ga naar Berichten, trek het scherm naar onder om de berichten te verversen en wacht even. Ziet u het bericht nog steeds niet? Log dan uit via het slot-icoontje in het laatste tabje en log opnieuw in. Daarna zal de app al uw berichten weer synchroniseren, dit kan eventjes duren. 
 
Hoe werkt het "snoozen" van notificaties?
Via Notificaties (onder Instellingen) kunt u aangeven op welke dagen en/of tijden u geen notificaties wil ontvangen. Heeft u ingevuld dat u de hele dag geen notificaties wil ontvangen? Deze komen dan de volgende ochtend pas aan.
 
Waarom ontvang ik e-mails van bepaalde berichten en acties?
U krijgt automatisch een reminder als u de app al een tijdje niet hebt gebruikt of een bericht niet hebt gezien. Zo zorgen we ervoor dat u als ouder/verzorger niks mist. Ook als de school ervoor kiest een 'Belangrijk bericht' uit te sturen, ontvangt u deze met pushnotificatie in de app én per e-mail.
 
De e-mails van de Antonius app komen in mijn spambox, wat nu?
Hoe vervelend het ook is, het komt wel eens voor dat de e-mails van de Antonius app in de Ongewenst/Spam map terecht komen. Dit komt omdat er vanuit de Antonius app veel automatische e-mails worden verstuurd. Als u deze e-mails markeert als 'geen spam', voorkomt u dat dit in de toekomst nog eens gebeurt.
 
Ik ontvang geen notificaties, wat nu?
Dit kan aan een aantal zaken liggen. Onder 'Notificaties' in de app kunt u uw notificaties testen. Helpt dat niet, check dan eerst de instellingen van je telefoon of tablet.
Op iPhone/iPad: ga naar de Instellingen app, tik op Berichtgeving, tik op Antonius app, en zorg dat 'Sta berichtgeving' toe ingeschakeld is, en dat meldingen weergegeven worden in het Berichtencentrum.
Op Android: ga naar het onderdeel Meldingen in de Instellingen app, zoek Antonius app, en zorg dat zowel 'Meldingen weergeven' als 'Berichten' ingeschakeld zijn.
 

Profiel

Ik zie dat ik het secundaire contact voor de school ben, wat betekent dit?
Soms staan er twee ouders/verzorgers in de schooladministratie voor één leerling. De ouder/verzorger die in de schooladministratie staat geregistreerd als het eerste contact, is in de app het primaire contact voor de school en tutor. Dat betekent dat diegene altijd de berichten van de school en coach ontvangt.
Het tweede contact in de schooladministratie, wordt in de app automatisch het secundaire contact. De school en mentoren sturen berichten meestal uit naar beide contacten, maar het kan voorkomen dat de school of tutor contact zoekt met één ouder/verzorger. In de app is dat automatisch het primaire contact, tenzij de school of tutor dat anders aangeeft.
 
Acties komen altijd aan bij beide contacten en kunnen maar één keer per leerling worden ingevuld, door een van beide contacten. Beide contacten kunnen ook terugzien wat er is ingevuld. Als u wilt aanpassen wie van de ouders/verzorgers het primaire contact is, moet dit in schooladministratie worden geregistreerd.
 
Hoe gaat de app om met mijn privacy?
We onderschrijven het privacy convenant dat o.a. door de VO-raad, PO-Raad en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is opgesteld. Dat betekent dat de Antonius app onder andere de daarin gestelde veiligheidsmaatregelen implementeert in overleg met de school. Derde partijen krijgen nooit toegang tot de persoonsgegevens en data die de school ons verstrekt, behalve als de school ons dit nadrukkelijk verzoekt.