Jouw magische mix

Op het Antonius doe je havo of vwo (atheneum of gymnasium): in het Nederlands, of in het Engels op ons TTO (Tweetalig onderwijs). Houd je van techniek, onderzoeken en ontwerpen dan kies je voor het Technasium. Wil je veel uitproberen, ontdekken en meemaken dan ga je voor Breed. Je doet ‘gewoon’ havo of vwo, maar verdiept je misschien in de Chinese taal en cultuur, sport, gaat On Stage, strijdt voor een schone wereld, discussieert, doet extra Frans of Duits, maakt en samplet muziek… Jij en je tutor bouwen samen aan jouw persoonlijke leerroute, die magische mix van leren, uitgedaagd worden, begeleiding krijgen, talenten en vaardigheden ontwikkelen die precies bij jou past.

Jij en je tutor bouwen samen aan jouw persoonlijke leerroute

Persoonlijk onderwijs

Je bent ongeveer even oud als je klasgenoten. Maar hoe jij leert, wat je extra nodig hebt en waar je belangstelling ligt, dat kan allemaal heel verschillend zijn. Daarom kies je een programma dat bij je past, werken we op verschillende niveaus – zelfs binnen één les – en kun je versnellen, verbreden en verdiepen. Op veel manieren. Lees meer

 

We kijken heel goed naar wat je kunt, waar je intensievere uitleg of oefening nodig hebt en of je meer uitdaging kunt gebruiken in of buiten de les.

Individuele begeleiding

Bij persoonlijk onderwijs hoort persoonlijke aandacht en begeleiding. Die krijg je, afgestemd op wat jij nodig hebt. Lees meer

Als je het nodig hebt, krijg je extra lessen in rekenen en taal

TTO - Technasium - havo/vwo Breed

Op het Antonius kies je voor Tweetalig Onderwijs (TTO), Technasium of havo / vwo (atheneum of gymnasium) Breed. Kies je voor TTO, dan start je meteen in het eerste jaar met lessen in het Engels. Wil je lessen in het Nederlands, dan beslis je pas na een jaar wat écht bij jou past: Technasium of havo/vwo Breed. Lees meer

Doe je TTO of Technasium? Net als iedereen doe je MMM, kun je naar de theaterklas, dansen, sporten, Chinees leren en nog veel meer.

MMM (cultuur- en talentprogramma)

Nog Meer Magische Momenten beleef je bij MMM. Twee keer per week staat dit keuzeprogramma op je rooster. Zo kun je cultureel, creatief of sportief bezig zijn met wat jij leuk vindt. Wil je eens iets anders proberen? Je mag elk half jaar wisselen. Het gehele aanbod bekijk je in 'Lees meer'.

Theaterklas, Schoolband, Spot en sport… MMM is erg leuk. En misschien wil jij meer doen, ook na school! Dat kan op het Antonius. Want we zijn enorm actief op sportief en cultureel gebied. De meeste activiteiten worden professioneel begeleid en bij de Theaterklas werk je altijd aan een bijzondere voorstelling.Lees meer

MMM 2 keer per week voor iedereen!

Coaching (hoog)begaafden

Meer of hoogbegaafd kun je zijn op alle niveaus. We zien het snel als je meer aankunt dan de ‘gewone’ lesstof of misschien onderpresteert. Met jou en je ouders ontwerpen we je individuele leerroute. Onze speciale hoogbegaafdencoach begeleidt, steunt en stimuleert je, zo nodig elke week. Lees meer

De mogelijkheden voor jouw route zijn bijna onbeperkt.

De wereld in en om de klas

Wat ooit ver leek is nu dichtbij. Wat eens waar was, is alweer achterhaald. Jouw toekomst ligt in een onbekende wereld die steeds ingewikkelder lijkt te worden. Daar bereiden we je heel goed op voor. Lees meer

Via e-twinning houd je contact met scholen in Europa

Wat is het Technasium?

Als je goed kijkt naar de wereld om je heen, zijn er veel interessante beroepen te ontdekken. Kijk maar eens op tv, langs de snelweg, in een bouwput, naast de waterkant of in een ziekenhuis. Overal kom je bèta-technische specialisten tegen als de bouwkundige, industrieel ontwerper, civieltechnisch ingenieur, product ontwerper, architect, laborant, voedseldeskundige, wetenschapper, radioloog, etc.. Allemaal mensen die nieuwsgierig zijn naar de wereld om ons heen, die  problemen oplossen, mogelijkheden onderzoeken, er vanuit een bijzonder perspectief naar kijken.

Op het Technasium van het Antoniuscollege maak je kennis met dit soort beroepen. En leer je op een heel praktische manier te werken. Kijk ook eens op de site van www.technasium.nl of lees de laatste Technasium nieuwsbrief.

Onderzoek en Ontwerpen (O&O)

In de eerste helft van het schooljaar havo of vwo maak je 4 uur per week kennis met het Technasium. Je werkt mee aan twee projecten. Deze voer je uit binnen het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O). Wil je in het tweede jaar verder gaan met O&O, dan motiveer je je keuze en bekijken we je resultaten. Wanneer je toegelaten wordt, krijg je in het tweede en derde leerjaar het hele jaar O&O; drie projecten van circa 8 weken, 5 uur per week. een Wil je jezelf nog meer verdiepen, specialiseren, dan kies je O&O als examenvak in de bovenbouw. Dit kan alleen binnen een Natuur & Gezondheid (NG) of Natuur & Techniek (NT) profiel.

Technasium-certificaat

Het Technasium examen is een praktijkexamen, met een groot deel onderzoek (toegepaste theorie). Dit examen heet de Meesterproef. Wanneer je afstudeert in O&O krijg je vooralsnog de certificering Technasium naast je havo of vwo diploma. Mogelijk dat op termijn een diploma Technasium wordt uitgereikt. De stichting Technasium is daarover in overleg met het ministerie.

Coördinator

De Technasiumcoördinator van het Antoniuscollege is te mailen op technator@carmelcollegegouda.nl.

Voor wie?

Het Technasium is er voor iedere havo en vwo-leerling van het eerste leerjaar, het kent geen specifieke aanmeldingsprocedure en er zijn geen toelatingseisen. Voor toelating vanaf het tweede leerjaar wordt wel naar de geschiktheid gekeken. Aanleg en interesse in bèta-techniek en wiskunde is belangrijk, maar motivatie, inzet en (werk)houding wegen nog zwaarder!  Volg je Gymnasium en TTO dan kun je bij hoge uitzondering deelnemen aan het Technasium. De nadruk ligt daar op Latijn, Grieks of Engels en dat laat weinig ruimte voor het vak O&O. Een combinatie TTO/Technasium wordt alleen toegestaan bij een positief advies van het docententeam en teamleiders.

Bij de keuze voor het Technasium is het belangrijk dat de volgende uitspraken bij jou passen:

  • je bent nieuwsgierig naar de werelden van bèta-techniek,
  • je wilt graag weten hoe bepaalde processen werken,
  • je vindt exacte vakken zoals biologie, natuurkunde, wiskunde en scheikunde leuk,
  • je wilt jezelf graag ontwikkelen in bèta-technisch ontwerp en/of wetenschap,
  • en je wilt deze ontwikkeling graag doormaken in samenwerking met anderen.

Door samen aan projecten te werken in het Technasium, kom je erachter welke bèta-technische beroepen je leuk lijken. Ook leer je op een hbo of wetenschappelijke manier te denken en te werken. Dat sluit dus prima aan!

Ben jij een bèta-type?

Ontdek het op www.youtech.nl.

terug naar boven

Meer over O&O

O&O projecten worden aangereikt door bedrijven, instellingen (o.a. ziekenhuizen) of overheid (bijvoorbeeld gemeenten). Zij leggen jullie een actuele en niet eenvoudig op te lossen probleemstelling voor. Jullie moeten deze 'stinkende casus' grondig onderzoeken en hierover een adviesrapport uitbrengen of er een product voor ontwerpen. Het zijn dus echte opdrachten die jullie uiteindelijk ook aan de opdrachtgever moet presenteren. Je kruipt in de rol van een professional, bijvoorbeeld een architect. Je werkt in kleine groepjes samen. Je ontwerpt en bouwt bijvoorbeeld een schaalmodel van een energiezuinig huis of schrijft een advies hierover. Kortom: je onderzoekt en ontwerpt de wereld om je heen.

Aan het einde van het project presenteer je het resultaat. Zoals bij elk vak op havo en vwo krijg je gewoon cijfers die meetellen. Daarnaast moet je ook je teamgenoten én jezelf beoordelen en geven docenten hun oordeel over je vorderingen. Hoe werk je samen? Neem je veel initiatief? Heb je vooral geholpen bij rekenwerk? Die beoordelingen tellen net zo zwaar mee.

De projecten die je doet, brengen je in aanraking met de zeven werelden van bèta-techniek:

· Energie, Water & Natuur
· Science & Exploration
· Mobiliteit & Ruimte
· Voeding & Vitaliteit
· Market & Money
· Mens & Medisch
· Lifestyle & Design

Lees meer hierover op: www.exactwatjezoekt.nl.

terug naar boven

Denken en doen

Bij elk project neem je een kijkje in de wereld om je heen, door een specifieke bèta-technische bril. Hoe werkt bijvoorbeeld het oude sluisje dat je moet restaureren, hoe verplaatst een otter zich en welke obstakels komt het tegen, welke ict-oplossing past voor het Mobiel Erfgoed Centrum, hoe voorkom je dat senioren slachtoffer worden van brand? Door praktisch te werken in projecten doe je veel kennis op die je ook kunt gebruiken op een wetenschappelijke manier. Het gaat niet alleen om ‘doen’, maar ook om te onderzoeken, ‘verder te denken’ en zo te werken aan ontwikkelingen.

Nog een ander voordeel: de kennis die je tijdens de normale exacte lesuren krijgt, leer je op het Technasium praktisch te gebruiken. Zo weet je waar je het allemaal voor leert.

terug naar boven

Samenwerken

Samenwerken is heel belangrijk op het Technasium. In een bedrijf waar je later gaat werken vinden ze het natuurlijk fijn dat je verder kunt denken dan eerstegraadsvergelijkingen. Maar je moet vooral met collega’s kunnen samenwerken en weten wat de klant wil. Met je team werk je aan oplossingen voor grote en kleine problemen. Zo kom je er ook achter in welke rol jij je het prettigste voelt. Want je kunt niet alles tegelijk. Het is handig als je weet waar je interesse ligt of waar je het beste in bent!

Compenties die je ontwikkelt:

Ontwerpen
  • samenwerken
  • productgerichtheid
  • inventiviteit
  • plannen en organiseren
Onderzoeken
  • doorzetten
  • individueel werken
  • procesgerichtheid
  • kennisgerichtheid

Dit zijn de acht belangrijkste en hierop beoordelen we je ook. Maar je zult vast meer leren en jezelf eigen maken.

terug naar boven

Ook voor meisjes!

Te weinig meisjes kiezen voor bèta-techniek omdat ze minder vertrouwen hebben in hun technische capaciteiten. Dat is zonde. Het vak O&O laat zien dat techniek heel breed en uitdagend is en brengt dit op een praktische manier dichterbij.

Binnen het vak O&O is er veel ruimte voor creativiteit. Nieuwe oplossingen bedenken, vormgeven, uitvinden, ontwerpen, brainstormen. Het hoort er allemaal bij. Binnen het vak O&O moet ook goed samengewerkt worden en dat betekent: goede communicatie met je eigen groepje en met de opdrachtgever. Samenwerken en presenteren zijn vaardigheden die meisjes over het algemeen goed liggen.

Mensen met een technische opleiding geven in hun latere beroep vaak leiding. Dit betekent mensen aansturen, overleggen, luisteren, coachen, etc. Kortom: werken in de wereld van techniek is vooral ook werken met mensen.

Kom op meisjes. Techniek is tè leuk om aan jongens over te laten!

Wil je meer weten of iets lezen over en horen van vrouwelijke professionals in de bèta-techniek? Bezoek: www.vhto.nl. De website van het Landelijk Expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techiek.

terug naar boven

Technasium staat voor kwaliteit

Het predicaat Technasium krijgt een school niet zomaar. De school moet voldoen aan een aantal belangrijke criteria. Er moet een doorlopende leerlijn ontstaan vanaf de tweede klas tot en met het examenjaar. De docenten binnen het Technasium zijn naast experts in hun vakgebied ook gecertificeerd O&O-docent. De stichting Technasium volgt de onderwijskundige ontwikkeling van de school op de voet, ondersteunt de school met expertise, scholing en lesmateriaal, evalueert projecten, organiseert wedstrijden voor leerlingen en bijeenkomsten voor O&O-docenten. Om de vier jaar vindt er een accreditatie plaats om kwaliteit te borgen.

Elke school met een Technasiumopleiding participeert in een netwerk van de stichting Technasium. Het Antoniuscollege werkt, deelt en ontwikkelt samen met het Da Vinci college (Leiden), Groene Hart Lyceum (Alphen aan den Rijn) en het Maris College (Den Haag) in netwerk Rijnland.

Zie ook: www.technasium.nl. en kijk verder op netwerk-rijnland.

terug naar boven

Voor opdrachtgevers

Voor een cruciaal deel van het Technasiumonderwijs, uitdagende prakijkopdrachten, hebben we opdrachtgevers nodig. Veel bedrijven en instellingen doen al mee, maar door het groeiend aantal leerlingen dat voor Technasium kiest zijn extra opdrachtgevers van harte welkom.

Wat vragen we van u?

Een hbo of wo-gekwalificeerde medewerker die in totaal circa acht uur per project beschikbaar is voor het meedenken over een (actuele en niet (te) eenvoudig op te lossen) projectopdracht, eventueel een bedrijfsbezoek, een tussentijdse evaluatie en de eindbeoordeling. Projecten duren circa acht weken in de onderbouw, maar kunnen een half schooljaar duren in de bovenbouw.

Wat levert het u op?

U toont zich een betrokken ondernemer die graag een bijdrage levert aan het versterken van de technische sector in Nederland. De leerlingen op het Technasium van nu zijn de onderzoekers en ontwerpers van morgen. Ook voor uw bedrijf en onze regio. Dat is de lange termijn.

Op de korte termijn kunnen de praktijkopdrachten tot nieuwe inzichten leiden. Enerzijds leert de ervaring dat het voor uw medewerkers verhelderend werkt om de eigen activiteiten op een begrijpelijke manier uit te leggen aan leerlingen. Anderszijds kunnen onze leerlingen u verrassen of aan het denken zetten met nieuwe ideeën en onconventionele resultaten. Het is meer dan een leeropdracht, er worden echt resultaten geboekt!

Interesse?

Hebben wij uw interesse gewekt? Neem dan graag contact op met onze technator via: technator@carmelcollegegouda.nl.

Meer informatie? Kijk eens op: www.technasium.nl en zoek verder op samenwerking met het bedrijfsleven. 

terug naar boven

Keuzetraject vervolg Technasium in klas 2 en 4

Kiezen voor Technasium in het tweede leerjaar en in de bovenbouw

Voor het Technasium (O&O) bestaan twee keuzemomenten; het eerste voor plaatsing in leerjaar 2 en twee jaar later voor O&O als examenvak in de bovenbouw. Voor deelname aan het Technasium in het tweede leerjaar hanteren we drie toelatingscriteria en stellen we één document verplicht, het motivatieformulier met zelfevaluatie. Voor O&O als examenvak geven we een eindadvies op basis van de resultaten en een gelijkwaardig motivatieformulier.

Toelichting

1. 7,0 voor O&O na afronding tweede project

Het cijfer voor O&O komt tot stand door middeling van de productcijfers (groep) en de procescijfers (individueel) van de twee projecten. De getoonde (werk)houding, inzet en motivatie zijn van grote invloed op de beoordeling door het docententeam ten behoeve van het eindadvies.

2. 7,0 voor Wiskunde (bij de overgang in leerjaar 1, na afronding tweede project in leerjaar 3)

Het cijfer voor wiskunde wordt gebruikt als toelatingscriterium omdat dit een aanduiding kan geven voor de mate waarin de leerling aanleg en interesse voor bèta-technische competenties heeft. Binnen O&O projecten worden deze competenties in toenemende mate belangrijk. Door de resultaten voor wiskunde mee te wegen verwachten we dat de keuze beter gefundeerd zal zijn.

Als uw zoon of dochter na afloop van het tweede project in het eerste leerjaar nog geen 7,0 gemiddeld voor wiskunde heeft, is er nog tijd tot aan de overgang van het schooljaar om dat te verbeteren. Het kan dus zijn dat uw zoon of dochter al wel een positief advies voor O&O krijgt na project 2, ondanks dat er nog geen 7,0 voor wiskunde behaald is.

Eindadvies docenten 

De cijfers voor O&O en wiskunde en de beoordeling van (werk)houding, inzet en motivatie bij elkaar resulteren in een individueel eindadvies voor O&O voor elke leerling, dit geldt zowel voor de eerste- als de derdejaars. Dat advies komt na het 2e projectcijfer en is bedoeld om u en uw zoon of dochter te helpen bij de keuze. Het advies kan worden besproken met de tutor en de O&O-docenten.

3. Wat vindt uw zoon of dochter er zelf van? 

Motivatieformulier met zelfevaluatie

Na afloop van de twee projecten in leerjaar 1 en 3 geeft uw zoon of dochter in een motivatieformulier met zelfevaluatie aan wat hij/zij van O&O vindt en of dat bij hem/haar past. De vragen in dit formulier helpen uw zoon of dochter als het ware om de keuze te maken of hij/zij O&O ook daadwerkelijk wil gaan vervolgen of niet. Het formulier wordt ingevuld tijdens een O&O-les. Met de uitkomst van dit formulier kan uw zoon of dochter voor zichzelf onder woorden brengen of hij/zij O&O als (examen)vak zou willen kiezen, of niet. Ook een leerling die niet voor O&O kiest, schrijft op waarom dat zo is, dit geeft ons input om O&O verder te ontwikkelen. De O&O docent kan uw zoon of dochter ondersteunen bij het invullen van het formulier. Uw zoon of dochter mag de inhoud van het formulier vanzelfsprekend ook met u bespreken.

4. Aanmelding

De cijfers voor de vakken wiskunde en O&O, en het motivatieformulier met zelfevaluatie komen uiteindelijk samen in de aanmelding voor het Technasium in het tweede leerjaar of als examenvak vanaf het vierde leerjaar, door u als ouder/verzorger. Wij vragen van alle ouders een schriftelijke reactie waarin wordt aangegeven of hun zoon/dochter wel of niet voor het (examen)vak O&O zal kiezen. Dit geeft de school inzicht in het voorlopige aantal leerlingen voor het Technasium in het komende schooljaar. Als uw zoon of dochter is aangemeld, wil dat niet zeggen dat hij/zij al geplaatst is. Immers, het kan zijn dat hij/zij bijvoorbeeld nog niet aan de voorwaarde van een 7,0 voor wiskunde voldoet.

5. Rol teamleider bij overgang

De teamleider beslist uiteindelijk aan het eind van het jaar, na raadpleging van de tutor en docentenvergadering of een leerling wordt geplaatst op het Technasium in het tweede jaar. Voldoet uw zoon of dochter aan alle criteria dan is hij of zij toelaatbaar als er voldoende plaatsen zijn. Voor O&O als examenvak (profiel NG of NT) zal een eindadvies in de loop van maart uitgebracht worden. De definitieve plaatsing wordt door de tutor bekend gemaakt.

terug naar boven
Technasiumfolder Antoniuscollege
Technasiumfolder Stichting Technasium
Wat kun je na je havo in de techniek?
Wat kun je na vwo in de techniek?