Special hoogbegaafdheid
Op dinsdag 1 december werd de special hoogbegaafheid afgesloten met een blokuur denkspellen spelen o.l.v. Vincent Schillevoort van het Denkspellenparadijs. Voor deze special, een nieuw concept dit schooljaar, werden 115 (hoog)begaafde leerlingen uitgenodigd. In totaal hadden 23 leerlingen uit klas 1 t/m klas 5 interesse. Deze lessenreeks is een idee van het zorgteam van het Antoniuscollege en werd verzorgd door Marloes Blom, de hoogbegaafdencoach.
De eerste les van deze special stond in het teken van achtergrondinformatie over hoogbegaafdheid; IQ scores, het multifactorenmodel van Heller, kwaliteiten en valkuilen en de werking van het brein.
Tijdens de tweede les kregen de leerlingen uitleg over de mogelijkheden op het Antoniuscollege. Wat gebeurt er al? Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Waar is (meer) behoefte aan?
Er worden dit schooljaar meerdere specials georganiseerd, bijvoorbeeld de special faalangstreductie, ADHD, ASS en de special dyslexie. Voor de leerlingen een mooie gelegenheid om gelijkgestemden te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Voor het Antoniuscollege een goede manier om de leerlingen meer informatie te geven over hun diagnose en meer inzicht in hun manier van denken.
Enkele reacties van de leerlingen n.a.v. de special hoogbegaafdheid:
“Leerzaam, nuttig, verhelderend, interessant.”
“Goed om te weten wat er op het Antoniuscollege eigenlijk mogelijk is.”
“Leuk dat ik als jonge leerling (10) gewoon kon meedoen met leerlingen uit de bovenbouw.”
“Ik wist eigenlijk al heel veel van hoogbegaafdheid af, maar het is goed om het allemaal nog een keer te horen, sommige dingen vergeet je ook.”
“De laatste les met de spelletjes was écht heel leuk!
“Ik wil dit wel vaker doen.”
“Heel gezellig om met allemaal andere leerlingen uit andere klassen over hetzelfde te kunnen praten.”
“Lastig dat het onder schooltijd was, want hierdoor miste ik 3 weken een les”
“Heel fijn dat het onder schooltijd was, want ik vond het niet erg om mijn les(sen) te moeten missen”
“Ik heb nieuwe vrienden gemaakt”
“Ik zou de denkspelletjes echt heel graag vaker willen doen, ook met mijn tutorgroep”