Jouw magische mix

Op het Antonius doe je havo of vwo (atheneum of gymnasium): in het Nederlands, of in het Engels op ons TTO (Tweetalig onderwijs). Houd je van techniek, onderzoeken en ontwerpen dan kies je voor het Technasium. Wil je veel uitproberen, ontdekken en meemaken dan ga je voor Breed. Je doet ‘gewoon’ havo of vwo, maar verdiept je misschien in de Chinese taal en cultuur, sport, gaat On Stage, strijdt voor een schone wereld, discussieert, doet extra Frans of Duits, maakt en samplet muziek… Jij en je tutor bouwen samen aan jouw persoonlijke leerroute, die magische mix van leren, uitgedaagd worden, begeleiding krijgen, talenten en vaardigheden ontwikkelen die precies bij jou past.

Jij en je tutor bouwen samen aan jouw persoonlijke leerroute

Persoonlijk onderwijs

Je bent ongeveer even oud als je klasgenoten. Maar hoe jij leert, wat je extra nodig hebt en waar je belangstelling ligt, dat kan allemaal heel verschillend zijn. Daarom kies je een programma dat bij je past, werken we op verschillende niveaus – zelfs binnen één les – en kun je versnellen, verbreden en verdiepen. Op veel manieren. Lees meer

 

We kijken heel goed naar wat je kunt, waar je intensievere uitleg of oefening nodig hebt en of je meer uitdaging kunt gebruiken in of buiten de les.

Individuele begeleiding

Bij persoonlijk onderwijs hoort persoonlijke aandacht en begeleiding. Die krijg je, afgestemd op wat jij nodig hebt. Lees meer

Als je het nodig hebt, krijg je extra lessen in rekenen en taal

TTO - Technasium - havo/vwo Breed

Op het Antonius kies je voor Tweetalig Onderwijs (TTO), Technasium of havo / vwo (atheneum of gymnasium) Breed. Kies je voor TTO, dan start je meteen in het eerste jaar met lessen in het Engels. Wil je lessen in het Nederlands, dan beslis je pas na een jaar wat écht bij jou past: Technasium of havo/vwo Breed. Lees meer

Doe je TTO of Technasium? Net als iedereen doe je MMM, kun je naar de theaterklas, dansen, sporten, Chinees leren en nog veel meer.

MMM (cultuur- en talentprogramma)

Nog Meer Magische Momenten beleef je bij MMM. Twee keer per week staat dit keuzeprogramma op je rooster. Zo kun je cultureel, creatief of sportief bezig zijn met wat jij leuk vindt. Wil je eens iets anders proberen? Je mag elk half jaar wisselen. Het gehele aanbod bekijk je in 'Lees meer'.

Theaterklas, Schoolband, Spot en sport… MMM is erg leuk. En misschien wil jij meer doen, ook na school! Dat kan op het Antonius. Want we zijn enorm actief op sportief en cultureel gebied. De meeste activiteiten worden professioneel begeleid en bij de Theaterklas werk je altijd aan een bijzondere voorstelling.Lees meer

MMM 2 keer per week voor iedereen!

Coaching (hoog)begaafden

Meer of hoogbegaafd kun je zijn op alle niveaus. We zien het snel als je meer aankunt dan de ‘gewone’ lesstof of misschien onderpresteert. Met jou en je ouders ontwerpen we je individuele leerroute. Onze speciale hoogbegaafdencoach begeleidt, steunt en stimuleert je, zo nodig elke week. Lees meer

De mogelijkheden voor jouw route zijn bijna onbeperkt.

De wereld in en om de klas

Wat ooit ver leek is nu dichtbij. Wat eens waar was, is alweer achterhaald. Jouw toekomst ligt in een onbekende wereld die steeds ingewikkelder lijkt te worden. Daar bereiden we je heel goed op voor. Lees meer

Via e-twinning houd je contact met scholen in Europa

Ward de Ridder slaagt met 9,6 gemiddeld voor vwo TTO

Ward de Ridder krijgt op 3 juli zijn eindexamendiploma vwo uitgereikt. Op dit diploma prijken alleen negens en tienen. Naast de lessen aan het Antoniuscollege deed Ward zeer succesvol mee aan de Olympiades Biologie en Sterrenkunde en studeerde hij naast zijn studie in 6 vwo al Wiskundige Structuren aan de TU Delft . Na de zomervakantie start hij met de opleiding Nanobiologie aan de TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam.

Een gemiddeld eindcijfer 9,6. Ward is er zelf vrij nuchter onder. Hij heeft altijd plezier gehad in het leren en is ook nog lang niet uitgeleerd. Volgend jaar gaat hij Nanobiologie studeren aan de TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam. “Eigenlijk ben ik geïnteresseerd in te veel onderwerpen. Nanobiologie combineert veel onderwerpen: de complexe biologische ‘mini’systemen worden met de taal van wiskunde en natuurkunde ontrafelt. Ook filosofie speelt bij deze studie een rol”. De cijferlijst van Ward is uitzonderlijk. Rector Ank Brent: “Zo’n cijferlijst komt zelden voor, uiteraard zijn we heel trots op hoe Ward dit voor elkaar gekregen heeft en hebben we alle vertrouwen in zijn toekomst”.

Extra activiteiten
Naast de lessen aan het Antoniuscollege deed Ward mee aan de Junior Olympiade Biologie in de 3e klas, de Sterrenkunde Olympiade in de 4e klas en de Biologie Olympiade in de 4e, 5e, en 6e klas. Verder deed hij mee aan de voorrondes van de aardrijkskunde-, scheikunde-, natuurkunde- en wiskundeolympiades. Ook had hij nog tijd om in de 4e klas een masterclass logica aan de UvA en een masterclass rocket science aan de TU Delft te volgen. Tot slot volgde hij in de 6e klas succesvol het vak Wiskundige Structuren aan de TU Delft.

Eindopdrachten
Op het Antoniuscollege maken de leerlingen een profielwerkstuk (PWS). Het onderwerp van het PWS Ward is ‘Het effect van getijdeninteractie tussen elliptische sterrenstelsels op stervorming’. Ward: “Ik onderzocht met behulp van data van de Isaac Newton telescoop op La Palma of verstoringen in elliptische sterrenstelsels, die bijvoorbeeld door botsingen met andere stelsels worden veroorzaakt, tot meer stervorming in de stelsels leiden. Voor de eindopdracht van het Tweetalig onderwijs (TTO) aan het Antoniuscollege koos Ward ‘In Vitro Gametogenesis’. Ward: “Bij gebruik van IVG voor mensen van hetzelfde geslacht, zouden deze stellen in theorie biologisch gezien kinderen kunnen krijgen. Het onderzoek ging over de ethische en praktische kwesties daarvan”. Ward benadrukt dat hij veel steun heeft gehad aan zijn docenten bij dit soort opdrachten: “zij hebben al die jaren goede begeleiding gegeven en veel voor mij geregeld”.

De tijd op het Antoniuscollege
Ward denkt met plezier terug aan de tijd op het Antoniuscollege: “De gezelligheid met mijn vrienden tijdens uitstapjes, maar ook gewoon tijdens de normale schooltijd. De inside jokes, het gegrap in de pauzes en tijdens de les, ga zo maar door”. Naast de lesstof leerde hij ook andere belangrijke lessen: “Dat je veel kan bereiken als je ergens echt voor gaat. Alles wat ik heb gedaan zou echt niet mogelijk zijn geweest zonder steun van mijn docenten'”.